• /post/2018/02/14/ورود-نیروگاه-های-۶۰-درصد-راندمان-یه-شبکه-تولید-برق
  • /post/2018/02/12/اردکانیان-در-جمع-خبرنگارانبسترهای-لازم-برای-صادرات-برق-تولیدکنندگان-داخلی-را-پیگیری-می‌کنیم
  • /post/2018/01/03/تحویل-۱۰۰-میلیون-لیتر-بنزین-یورو-۵-به-شرکت-ملی-پخش
  • /post/2017/12/26/برندینگ-سوخت-باعث-رقابت-می‌شود
  • /post/2017/12/26/شرکت-ملی-پالایش-و-پخش-فراورده-های-نفتی،-اخزا-منتشر-می‌کند

دومین کشتی هندی به چابهار رسید/ محوریت بندر شرقی ایران تثبیت می‌شود

صدای صنعت-چند روز پس از ورود نخستین محموله از گندم صادراتی هند به مقصد افغانستان در بندر چابهار به سازمان بنادر اعلام کرده دومین محموله از این گندم‌ها نیز وارد بندر شرقی ایران شده است. 

موقعیت خاص جغرافیایی چابهار و قرار گرفتن این بندر در مسیر ترانزیتی هند به افغانستان باعث شده افق‌های روشنی در مسیر توسعه بندر جنوب شرقی ایران قرار گیرد و در این چهارچوب از جذب سرمایه‌گذاری خارجی گرفته تا قرار گرفتن به عنوان محور ترانزیتی منطقه پیش روی بندر شهید بهشتی چابهار است. 

 پس از آنکه با اجرایی شدن برجام ایران و هند توانستند مذاکرات طولانی مدت خود برای سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار را نهایی کردن و در قالب دو توافق یک سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری را نهایی کند، حالا زمان آن رسیده که استفاده عملیاتی از چابهار در دستور کار قرار بگیرد. 

 هندوستان با توجه به مشکلات تاریخی و سیاسی که با پاکستان دارد، همواره به دنبال راهی بوده تا با دور زدن این کشور صادرات خود را به کشورهای آسیای میانه و به طور ویژه افغانستان گسترش دهد و در این راستا بندر چابهار ایران با توجه به موقعیت خاص خود کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال هند به آسیای میانه به شمار می‌رود. از این رو پس از بهبود نسبی اوضاع زیرساخت‌ها در چابهار و رسیدن تجهیزات دریایی خریداری شده برای این بندر هند در روزهای ابتدایی آبان نخستین محموله از گندم صادراتی خود را به مقصد افغانستان وارد چابهار کرد و حالا مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرده که دومین محموله گندم هندی نیز وارد این بندر شده است.

 طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بنادر محموله جدید ۱۱۰ هزار تن گندم هند را وارد چابهار کرده که شامل ۶۵۵ دستگاه کانتینر می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با نهایی شدن تخلیه این محموله‌ها اقدامات لازم برای ارسال آنها به افغانستان آغاز خواهد شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این گفته بود که در راستای بهبود زیرساخت‌های بندر چابهار استفاده از منابع مالی هند در دستور کار قرار خواهد گرفت و همچنین دو طرف برای بالا بردن سطح همکاری‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های چابهار برنامه‌ریزی می‌کنند. 

یکی از مسائلی که می‌تواند در جریان این بررسی‌ها به توافق نهایی نزدیک شود بحث مشارکت هند در خط ریلی چابهار خواهد بود که با نهایی شدن کار ساخت آن می‌توان انتظار داشت محموله‌های ترانزیتی از این بندر جنوب شرقی ایران با ریل به افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه ارسال شود.

امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد