• /post/2017/09/24/ژن-خوب؛-ژن-بد-ملاك-نيست-انسانم-ارزوست
  • /post/2017/09/21/طرح-مذاکره-مجدد-برای-برجام-احمقانه-استسخنان-حكيمانه-و-مقتدرانه-رييس-جمهور-در-دفاع-از-ملت-ايران-قابل-تقدير-است
  • /post/2017/09/19/عملکرد-تیم-برابر-صدر-نشین-لیگ-رضایت-بخش-بود؛محمودی-به-اینده-امیدوار-شدیم
  • /post/2017/09/18/محمودی-امده-ایم-تا-حمایت-خود-را-از-بازیکنان،-سرمربی-و-مدیرعامل-باشگاه-اعلام-کنیم
  • /post/2017/09/17/مشاور-ورزشی-مدیرعامل-شرکت-ایرالکو؛-جایگاه-تیم-فوتبال-الومینیوم-در-شان-مردم-استان-مرکزی-نیست-دهشمند-مدیری-فداکار-و-دلسوز-ورزش-استان-مرکزی-است

مسیر نامتعارف عارف در خانه ملت

صدای صنعت- روز يكشنبه (29 مرداد ماه) پس از چند روز گفتگو، ‌ارائه نظر از سوي مخالفان و موافقان وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم، كابينه دوم حسن روحاني با راي اعتماد نمايندگان مجلس وزراي خود را شناخت. راي اعتمادي كه مي‌توان آن را يكي از بي‌سابقه‌ترين همراهي‌هاي دولت و مجلس دانست؛ چرا كه از بين 17 وزير پيشنهادي دولت،‌16 تن از اين افراد موفق به دريافت راي اعتماد از سوي نمايندگان مردم شدند و تنها حبيب‌الله بيطرف وزير پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت نيرو موفق به كسب راي اعتماد نشد. وزير متولد يزد كه سابقه 2 دوره وزارت در دولت اصلاحات را در كارنامه خود دارد و براساس صبغه عملكرد مي‌توان وي را تنها اصللاح‌طلب كامل كابينه دوزادهم دانست. شخصي كه به عقيده بسياري معيار و ميزان سنجش وزن فراكسيون‌هاي سياسي مجلس بود و به گفته برخي شكست وي را مي‌توان پايان گفتمان فراكسيون اصلاحات و اميد در داخل مجلس دانست. نظري كه در خصوص آن مي‌توان نكات و مواردي را بيان و تشريح كرد.
نخست آنكه نظاره‌اي به روند بررسي برنامه‌ها و عملكرد وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم در مجلس دهم و نظرات و انتقادات مطرح شده در خانه ملت بيانگر اين مهم است كه مهمترين عامل در عدم اخذ راي اعتماد وزير پيشنهادي نيرو را در ناتواني وي در دفاع از عملكرد و برنامه‌‌اش دانست؛ چراكه در كنار حبيب‌الله بيطرف بودند افرداي مانند محمدجواد آذري جهرمي و يا علي ربيعي كه عليرغم مخالفان متعدد موفق شدند تا با دفاع كامل و بيان ناطق خويش نظر مخالفان را جذب و به موافق تبديل كنند و اين در حالي بود كه وزير نيروي دولت اصلاحات با وجود دارا بودن عملكرد موفق در دو دوره وزارت،‌ عملا نتوانست جمعي از نمايندگان مجلس را با خود همراه كند. ثبت نام 142 تن از نمایندگان برای سخنرانی در موافقت وزیر پیشنهادی نیرو و ریزش همین تعداد رای برای کسب اعتماد نشان می‌دهد که از یک‌سو حبیب الله بیطرف با اعلام نظرات و دیدگاه‌های خود توان جذب و نگهداری حامیان خود را ندارد و از سوی دیگر جریان اصلاحات داخل مجلس به خصوص لیدر آن یعنی محمدرضا عارف نیز نتوانسته همراهی تنها چند تن از نمایندگان مجلس را داشته باشد.
 نكته دوم آنكه در طول دوره‌هاي مختلف مجلس راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت‌ها، به وزن‌كشي ميان فراكسيون‌هاي سياسي مختلف درون مجلس تبديل شده است. به طوري در اين ميان برخي با لابي‌گري و يا به عبارتي بهتر چانه‌زني سياسي به دنبال تغيير نظر نمايندگان مجلس در اخذ راي اعتماد يا عدم اعتماد به وزراي پيشنهادي هستند حال در اين ميان برخي توانمندتر عمل كرده و مي‌توانند تا براساس اهداف فراكسيوني خويش پيش روند. در اين دوره از راي اعتماد به وزراي پيشنهادي نيز حبيب الله بيطرف مهره‌اي بود كه مي‌توان عدم راي اعتماد وي را به عنوان پايين بودن توان چانه زني فراكسيون اميد و شخص رييس آن يعني محمدرضا عارف دانست. محمدرضا عارفي كه با راي نخست مردم تهران و به پشتوانه حمايت‌ رييس دولت اصلاحات به مجلس راه يافت و متاسفانه براساس آنچه در طول دوره عملكردي وي به ثبت رسيده است از توان ليدري جريان اصلاحات در دورن مجلس دهم بازماند. وي كه در در رقابت با علي لاريجاني ميدان رقابت رياست مجلس را به وي واگذار كرده بود در تصاحب كرسي هاي رياست كميسيون‌ها مجلس در دوره دهم نيز ناكام ماند تا نشان دهد چندان مرد ميدان رقابت‌هاي حساس نيست و توان رهبري جريان اصلاحات را ندارد. روندي كه  عدم راي اعتماد به حبيب الله  بيطرف نيز مهر تاييدي برآن بود. شكستي دوباره براي جريان اصلاحات در دورن مجلس كه حاصل آن را مي‌توان عدم توانمندي محمدرضا عارف در لابي‌گري و چانه‌زني در راهروهاي خانه ملت دانست. دستاوردي منفي كه وي همچنان از قبول مسئوليت آن شانه خالي مي‌كند و علت آن را چانه‌زني افرادي چون كاظم جلالي و بهروز نعمتي در مجلس مي‌داند. با اين حال اما نمي‌توان تمام اين ماجرا را بر دوش «ژن‌هاي خوب» مجلسي انداخت چراكه اگر چنين بود مي‌توانست نتيجه آراي وزراي پيشنهادي كمي‌ متفاوت‌تر رقم ‌بخورد. از دیگر سو مردمی هستند هستند که پس از رای خود به عارف امروز انتظار عملکرد از وی دارند و از شانه خالی کردن و نپذیرفتن مسئول اشتباهات و نشان دهنده مسیرهای اشتباه خسته شده اند. نپذیرفتن شکست در عملکرد از سوی محمدرضا عارف و بیان اینکه تنها چند نفر نتیجه رای اعتماد به وزرا را به سمت خود سوق داده‌اند در صورت پذیرش از یک سو بیانگر توانمندی این افراد است و از سوی دیگر ناتوانی و ضعف جریان اصلاحات در مجلس به خصوص لیدر این جریان یعنی محمدرضا عارف را می رساند و در کنار این موارد نشان می‌دهد که داعیه‌‌دار رهبری جریان اصلاحات هنوز دسته‌بندی‌ها و جریان‌های درون مجلس را به خوبی نمی‌شناسد و از انچه در خانه ملت می‌گذرد آگاهی کاملی ندارد.
نکته سوم آنکه رسم و ارائه نادرست خطوط طیف‌بندی و جریان‌های مجلس و اطلاع نداشتن از آنچه در مجلس می‌گذرد به خوبی بیانگر آن است که محمدرضا عارف عملا حتی لیاقت و توانایی اداره حتی فراکسیون امید در مجلس را ندارد چه رسد به آنکه بخواهد در آینده پرچمدار جریان اصلاحات یا نماینده این جریان در برنامه انتخابات آتی باشد و به نظر میرسد «ژن‌های خوب» آنچنان که باید درست عمل نمی‌کنند و آنچه بر جریان فراکسیون امید در مجلس می‌گذرد تا کنون به نادرست مسیر خویش را پیموده است و صد افسوس برای مردمانی بزرگ که به چنین افرادی ناامیدانه امید بسته‌اند.
نکته چهارم و پایانی اینکه آنچه که از رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برمی‌‌آید این است که قدرت لابی و چانه‌زنی در مجلس و همراهی نمایندگان مهم‌تر از نام و عنوان و نشان و «ژن» است. از همین‌رو بسنده کردن به تعداد خیالی و همراهان پشت‌پا زن نمی‌تواند برآیند مثبتی در جریان‌بندی‌های سیاسی مجلس و حتی کشور داشته باشد چراکه بودند وزرایی که با وجود مخالفت‌های زیاد نمایندگان توانستند تا با لابی‌های متعدد رای لازم برای اخذ اعتماد را کسب کنند و حتی وزیری که جایگاه خوب و مثبتی در دولت قبل هم نداشت باز توانست تا رای لازم را اخذ کند. اینچنین است که نقش کم‌رنگ محمدرضا عارف و حضور پررنگ جریان رقیب در مجلس مشخص می‌شود.  
حال با این اوصاف انتظار می‌رود و به نظر می‌رسد جریان اصلاحات مسیر نادرستی که در سال 94 در پیش گرفته را باید اصلاح کند و به عبارت بهتر جریان اصلاحات باید از درون اصلاح شود. بی‌تردید مشکل جریان اصلاحات با رفتن‌ در مسیرهای اشتباه حل ناشدنی است و نیاز به تنفس و تغییری دیگر در این بین برای ماندن در صحنه احساس می‌شود.


امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد